Friday, October 25, 2013

A Japanese chorus group Nore-no-kai joins Incheon Labor Festival




On October 12, a Japanese chorus groups, Nore-no-kai, participated in Incheon Labor Festival in Korea and visited Cort-Cor-tek Labor Union, a workers union of the Korean guitar makers, Cort and Cor-tek. Nore-no-kai, having a close relationship with the festival organizer, was invited to sing at the festival. When the group sang a Japanese song named, “Uta-Oh! (Let’s sing!)” which expresses the wish for no nukes and world peace, its lyrics were projected on the screen in Hangeul so that the audience could understand the meaning of the song. Then, we sang both in Korean and Japanese the “Solidarity song for abolishing irregular employment,” which is frequently sung in the labor activities in Korea. The group also sang a Korean folk song “Pen-nore (barcarole)” together with the audience. Although the group members spoke poor Korean, it was a good opportunity to discuss the current situation of nuclear power stations and non-regular employment.  (by OZAWA Kuniko)


 
10 12日(土)、韓国のコルト・コルテック労組を訪問し、インチョン労働文化祭に「ノレの会」として参加し、交流してきました。日本から、文化祭の組織委 員と直接交流のある「ノレの会」が招請され、メンバー4人が出演し、歌いました。ノレの会は「原発いらない、平和な世界を」という思いを込めた「うた Oh!」を日本語で歌いました。後ろに韓国語の字幕が出て、内容は瞬時に理解されました。また韓国の労働運動の現場でよく歌われている「非正規職撤廃連帯 歌」を日本語と韓国語で歌いました。民謡「ペンノレ」は、会場の人たちとのかけあいで楽しく歌いました。ぎこちない韓国語でしたが、原発や非正規職の現状 を話せたこともよかったです。(尾澤邦子)

No comments: