Saturday, May 7, 2016

Workshop on Japanese labor movement at the Labor Notes Conference in Chicago




The Labor Notes Conference was held from April 1st to 3rd at Hyatt Regency O’hare Hotle in Chicago. More than 2000 workers participated from nearly all the States and from over 20 countries. 21 people attended from Japan. On the first day, we held a workshop titled “Organizing for Labor and Human Rights in Japan”. FUSE Keisuke, the director of the International Department of Zenroren, explained the overview of Japanese labor movement. Then, NAKAMURA Ken from Naniwa Union in Osaka spoke of the deterioration of employment for especially young workers. He highlighted the rise of young workers in the no-nukes and anti-war movement since 3.11 2011. After that, there was a presentation on wage discrimination against women workers from OKUBO Natsumi, Printing Industry Workers Union and Tokyo Youth Workers Union, and YUNOKI Yasuko, Showa Shell Oil Company Union. (OKUBO Yuko)
Photo: Japanese participants



ワークショップで日本のたたかい伝える~2000人超が集まったレイバーノーツ大会

41日~3日にわたり、シカゴの Hyatt Regency OHare にてレイバーノーツ大会が開催されました。2000人を超える活動家が、全米そして世界から結集します。今回は日本から約20名が参加しました。41日、私たちは「日本の労働・人権問題」をテーマにワークショップを行いました。まず、全労連国際局長の布施恵輔さんが日本の労働組合運動の背景を説明しました。そして、大阪から参加したなにわユニオンの中村研さんが、若年労働者と非正規化について話をしました。労働運動だけではなく、3.11以降、若者を中心に誕生した反原発運動や戦争法反対運動の様子についても、写真を見せながら紹介しました。次に、全印総連並びに首都圏青年ユニオンの大久保なつみさんと、全石油昭和シェル労組の柚木康子さんが、女性労働者と賃金差別について話をしました。(大椿裕子)
*写真=日本からの参加者

No comments: