Sunday, May 21, 2017

55,000 joined a constitution rally in Tokyo



 
 On May 3, 2017, a rally was held to commemorate the 70th anniversary of Japan’s peace constitution at a park in Tokyo. Many people came one after another, and finally 55,000 participated in the rally, exceeding the number of the previous year. Unlike the previous year, a train station near the park was occupied by the riot police and a passage to the park was barricaded. It was as if the authority blocked ordinary citizens from going to the park. I arrived at the park before 11am, and in just an hour, the park was filled with a flood of participants. Opposition lawmakers and intellectuals delivered speeches at the rally. There was also a guest from South Korea, LEE Tae-ho who campaigned for the resignation of Park Geun-hye, the former South Korean president. Especially attractive were speeches of RENHO, the leader of the opposition Democratic Party and YAMASHIRO Hiroji, an activist in Okinawa who was arbitrarily arrested and detained for nearly 6 months for protesting the construction of a US base at the Henoko district there. After the rally, it took very long until all the participants left the park for a demonstration. (SATOMI Yo) 
Videos  * Photo: Shinya



5.3憲法集会に55千人~ゲストに韓国代表や山城博治さん

53日、有明防災公園で開かれた「施行70 いいね!日本国憲法 平和といのちと人権を!5.3憲法集会」。最初はしょぼいかなと思わせましたが、時間がたつにつれどんどん人が集まり、昨年を上回る55千人の結集になりました。私が午前10時半に有明駅に着くと、駅前は昨年と大違い。機動隊 が占領していて、会場入り口への道もバリケード封鎖されていました。まるで「特別な人」以外は会場方面に行かせないぞ、という権力の意思表示がなされているようでした。11時前には公園に仲間と陣取り、水分補給をしながら開会を待っていると、徐々に参加者がやってきて、正午過ぎには公園は人の波で埋め尽くされました。集会では、野党代表や各界文化人が発言しました。また特別ゲストとして「朴槿恵退陣緊急国民行動」の李泰鎬(イ・テホ)さんも挨拶をしました。私はとくに、民進党・蓮舫代表と沖縄の山城博治さんのスピーチが素敵に思えました。15時には集会が終わりデモに移りましたが、大勢の人でなかなか外に出ることはできませんでした。(里見羊)
動画(湯本6分)*写真=shinya

No comments: